Zo herken je een uitstekende SEO-tekstschrijver

SEO-tekstschrijver beweren vaak dat ze jouw website hoger kunnen krijgen in Google. Zijn ze gewoonweg goed in het verkopen van een product, of is het zo dat een tekstschrijver daadwerkelijk het verschil kan maken? Je kan zorgen dat je niet in de maling wordt genomen door een vlotte babbelaar. Wij geven je een aantal tips waaraan je de echte tekstschrijver kan herkennen.

Stel de volgende vragen een aan SEO-tekstschrijver:

“Hoe schrijf je jouw teksten?”

Dit is een belangrijke vraag, omdat je zo kan achterhalen hoe de tekstschrijver zijn of haar teksten indeelt. Een SEO-tekstschrijver dient namelijk rekening te houden met een groot aantal factoren. Om te beginnen is het benoemen van de zoekwoorden essentieel. Zoekwoorden zijn de woorden waarop mensen zoeken in Google en waarmee je een hoop verkeer naar jouw website trekt.

Vervolgens gaat het om aantrekkelijke titels. Belangrijke SEO-titels zijn bijvoorbeeld de H1 en H2 koppen. De titels moeten namelijk de inhoud die onder het kopje staat perfect verklaren. Daarnaast moet het natuurlijk verleiden om verder te lezen.

Tenslotte is de structuur van belang. Een tekst op een website moet een duidelijke kop en een staart hebben. Het moet voor de lezer logisch zijn, zodoende vergroot je je leesbaarheid. Wanneer een verhaal van de hak-op-de-tak springt, verlies je bezoekers en dus ook potentiële klanten.

“Wat heb je eerder geschreven?”

Een bepaalde zekerheid is erg fijn om te hebben, dit geldt dan ook voor je tekstschrijver. Wat hebben ze eerder geschreven en hoe ziet dit er uit? Vraag te allen tijde aan je tekstschrijver om een aantal voorbeelden mee te nemen en te laten zien wat hij of zij eerder heeft geschreven. Zo kan je snel en gemakkelijk zien of de tekstschrijver er enigszins kaas van heeft gegeten.

“Waar kan ik jou vinden op internet?”

Ga zelf op onderzoek uit. Bijna iedereen heeft tegenwoordig wel een website of anders is er altijd wel wat te vinden over de desbetreffende persoon. Probeer te onderzoeken of de tekstschrijver daadwerkelijk zo goed is en trek desnoods wat referenties na.

“Wat is jouw tarief?”

Een goede tekstschrijver is vaak net iets duurder dan je verwacht. Op het moment dat iemand aangeeft dat hij of zij het voor de helft van de prijs wil doen, kan je verwachten dat het resultaat wat minder is. Kwaliteit betaal je iets meer voor, zo simpel is het!

“Waarom schrijf je niets op zoals ik het heb gezegd?”

Dit is heel eenvoudig. Een goede tekstschrijver citeert niet, maar verzint zelf unieke teksten. Zoals jij het hebt gezegd, wordt het door een tekstschrijver niet opgeschreven. Het gaat erom dat een goede tekstschrijver overal zijn eigen draai aan durft te geven. Alleen op deze manier kan je je bezoekers verrassen. Anders ben je net zoals alle anderen in de markt.

“Hoe denk jij over het gebruik van jargon?”

Een goede tekstschrijver houdt het vaak simpel en duidelijk. Een tekst in blokletters wordt dit ook wel eens genoemd. Vervallen is jargon is dikwijls een zwaktebod. Natuurlijk moet je benoemen wat het product is, maar houd het simpel en duidelijk… ook voor mensen die nog nooit eerder op jouw website zijn geweest. Iedereen moet het kunnen begrijpen. Van een kind van 10 jaar tot een oude vrouw van 99 jaar.

Een aantal voorbeeld van verrassend goede SEO-websites:

https://000.nl – Deze website heeft verrassend goede titels en biedt moeilijke informatie kant-en-klaar in hapklare stukken. Dit is een website die voor iedereen te begrijpen is.

http://www.nos.nl – Deze website heeft supergoede koppen en een fantastische indeling. Je leest deze pagina en ziet direct een prioriteit qua informatie-aanbod.

http://www.telegraaf.nl – Telegraaf.nl is een voorbeeld op het gebied van koppen. Ze hebben louter prikkelende koppen wat ervoor zorgt dat je erop wilt klikken. Heel knap gedaan!

http://ucareoutplacement.be – De structuur is essentieel op deze website. Er is gekozen voor een overzichtelijk blokkenschema in plaats van tekst. Visueel sterk en vernieuwend!

Geschreven door: Nick Keijzer

About Jean-Pierre Broeders

Jean-Pierre Broeders is sinds 2000 werkzaam als software engineer. Sinds 2006 heeft hij een eigen bedrijf genaamd FreelyIT waar hij als freelancer opdrachten uitvoert in de rol van senior .NET developer, consultant en integratie specialist.

2 Kommentaar

  1. Dag Rene,

    Bedankt voor je toevoeging! Zeer waardevol als je het mij vraagt.

    Het is dan ook enorm aan te raden om je van tevoren even te verdiepen in zoekmachine optimalisatie en allerlei termen die daarbij passen: alt-tags, zoekwoorden, structuur, meta description etc. Kennis is macht!

  2. Dag Nick, prima stuk waarin je de hoofdlijnen goed weergeeft. Maar als ‘echte tekstschrijver’ kan ik het natuurlijk niet nalaten een aanvulling te plaatsen…

    Vraag hoe een tekstschrijver te werk gaat als je hem of haar een of meer zoektermen voorschotelt. Als het goed is noemt een SEO-tekstschrijver wat meer aspecten dan alleen artikelstructuur, koppen en trefwoorden. Zoals over iets alt-teksten, wat jullie zelf in dit artikel goed hebben gedaan :).

    Juist omdat SEO-tekstschrijven iets meer inhoudt dan ‘een goed artikel schrijven’, kan het soms ook duurder uitvallen dan je verwacht. Het is niet alleen maar ‘scoren in zoekresultaten’, maar -als het goed is- het hele traject, van vindbaarheid tot en met conversie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.