Home / Internet / Webcare – de online klantenservice!!!

Webcare – de online klantenservice!!!

KLM Webcare - Twitter / Facebook

Vaak wordt er gezegd dat webcare de online klantenservice is, maar het is veel meer dan dit alleen. Iedereen kan zich nog wel de Facebook rellen in Haren herinneren! Hier hebben we met eigen ogen kunnen zien wat de gevolgen kunnen zijn van Social Media. Denk ook eens aan het gevalletje Youp van het Hek / T-Mobile.

Voor een commercieel bedrijf is het dus zaak om webcare goed in te zetten. Een goed webcare team is pro-actief en struint continue internet en Social Media af op zoek naar mensen die iets te vertellen hebben over het bedrijf. Is dit het geval dan zal een webcare team ook deel gaan nemen aan de discussie op een fora bijvoorbeeld.

Kort gezegd: een webcare team beheert en bewaakt de “online reputatie” van de organisatie.

Is het nu noodzakelijk voor een bedrijf om een webcare team te hebben? Nee, dit is helemaal niet nodig en ligt puur aan de organisatie zelf. Een webcare team is in mijn ogen namelijk alleen maar bezig met symptoombestrijding. Wanneer het voor een klant duidelijk is waar hij moet aankloppen met zijn probleem en wordt hij daarnaast dan ook nog eens snel en goed geholpen dan zal die persoon geen reden hebben om de reputatie van een organisatie online te schaden.

Aangezien veranderingen in organisaties vaak heel veel tijd, geld en moeite kosten is het wel zaak voor een organisatie om een webcare team te hebben. Maar neem dan a.u.b. ook de organisatie aan zich eens goed onder de loep.

Hieronder een aantal belangrijke stappen die u kunnen helpen met uw online activiteiten:

  • Uw website gebruiksvriendelijk maken
  • Website vindbaar maken
  • Goede klantenservice

 

Uw website gebruiksvriendelijk maken

Mensen die een website of webwinkel bezoeken, wil maar een ding: zo snel mogelijk vinden waar ze naar op zoek zijn. Als iemand binnen een paar klikken op uw site niet vind wat hij zoekt, is de kans heel groot dat hij verder gaat zoeken naar een andere site. Een site zonder duidelijke structuur maakt minder kans dan een site waarbij dit wel het geval is. Een webwinkel is bijvoorbeeld gebruiksvriendelijk als de juiste aandacht besteed is aan:

  • Overzichtelijkheid
  • Structuur
  • Navigatie
  • Foto’s en product omschrijvingen
  • Zo kort mogelijke weg naar de kassa
  • Duidelijke stappen bij het afrekenen

 

Website vindbaar maken

Hoe zou je het vinden als er veel meer bezoekers naar je website komen. Meer bezoekers betekend ook meer verkopen. Dit kun je realiseren door ervoor te zorgen dat je hoger in Google komt te staan. Het is dus zaak om aandacht te geven aan SEO. Een goed begin is bijvoorbeeld het gratis e-book “Winnen in Google” van Tonny Loorbach. Is dit niet genoeg voor je en heb je liever een uitgebreide cursus op het gebied van SEO, kijk dan eens naar de SEO cursus “Groeien met SEO“.

 

Goede klantenservice

Als je ervoor zorgt dat je klantenservice snel bereikbaar is en goede informatie geeft, hebben mensen geen reden om je reputatie te schaden.

About Jean-Pierre Broeders

Jean-Pierre Broeders is sinds 2000 werkzaam als software engineer. Sinds 2006 heeft hij een eigen bedrijf genaamd FreelyIT waar hij als freelancer opdrachten uitvoert in de rol van senior .NET developer, consultant en integratie specialist.

2 Kommentaar

  1. Steeds vaker stellen we inderdaad vragen aan bedrijven via social media. Juist de openbaarheid ervan is goed voor de reactiesnelheid van deze bedrijven! =)

    • Ja inderdaad, al vind ik het eigenlijk wel een slechte zaak. Omdat iemand iets negatiefs zegt via social media krijgt die persoon ineens de volle aandacht en wordt zijn/haar probleem vaak snel verholpen.
      Natuurlijk fijn voor die persoon, maar wel sneu voor al die mensen die niet zo thuis zijn op internet en niet zo snel met hun probleem worden geholpen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.