Het zou toch heel mooi zijn als je je online omzet zou kunnen verdubbelen? Denk je dat het niet mogelijk is of heb je geen enkel idee hoe je dit moet aanpakken!? Ik zal je proberen op weg te helpen, want het is namelijk wel mogelijk. Het begint allemaal met analyseren, en analyseren is… meten.
Meten is weten
Webanalyse is een proces wat nooit stopt. Het is een proces van het verzamelen, rapporteren en analyseren van je bezoekers. Doormiddel van webanalyse zie je niet alleen hoeveel bezoekers je website trekt, maar krijg je ook inzicht in het gedrag van je bezoekers. Wanneer je het gedrag van je bezoekers kent kun je website nog beter op je doelgroep afstemmen. Met andere woorden: meten is weten.
Informatie over je bezoekers
Met behulp van webanalyse krijg je waardevolle en betrouwbare informatie over wat bezoekers op je website doen en hoe je site functioneert. Je zult antwoord krijgen op de volgende vragen:
- Hoeveel bezoekers heeft mijn website?
- Waar komen mijn bezoekers vandaan?
- Hoe lang blijven bezoekers op mijn website of hoe snel verlaten ze de website?
- Op welke pagina’s komen bezoekers binnen en op welke pagina’s verlaten de meeste bezoekers mijn website weer?
- Welke zoektermen gebruiken mijn bezoekers om op mijn site te komen?
- Waar liggen de verbeter punten?
De antwoorden op bovenstaande vragen zijn onmisbaar bij het continue verbeteren van de website. Wil je meer omzet maken online, dan is het belangrijk het bezoekersgedrag te analyseren en hier eventuele verbeteracties aan vast te koppelen.
Ik denk dat het nu wel duidelijk is waarom het belangrijk is om meer over je bezoekers te weten te komen. Je hebt kunnen lezen dat het belangrijk is om het gedrag van je bezoekers te leren kennen. Maar hoe leer je nu meer over je bezoekers? Dit doe je door de juiste analyse software te gebruiken.
Analyse software
Zonder analyse software ben je nergens. Dit is namelijk de enige manier om antwoord te krijgen op bovenstaande vragen. Als het gaat om analyse software dan zijn er legio pakketten te krijgen die je hierbij helpen. De meest bekende zijn wel Google Analytics en Google Webmaster Tools. Deze tools zijn gratis en worden zo’n beetje door iedereen gebruikt die zijn bezoekers analyseert. Ik raad je dan ook aan om deze goed te doorgronden als je deze nog niet gebruikt.
Maar dit zijn niet de enige analyse tools. Een hele unieke analyse tool is WPClicks. WPClicks is een plugin voor WordPress, welke je Real-Time video’s laat zien van het gedrag van je bezoekers. Je ziet hiermee dus letterlijk waar ze naartoe navigeren, op klikken en waar ze afhaken. Wil je ook Real-Time video’s van je bezoekers zien, ga dan eens zelf de demo proberen van de WPClicks plugin.
Nu je de juiste software hebt en een hele berg aan informatie over je bezoekers, kun je jezelf bezig gaan houden met waar het echt toe doet.
Het draait uiteindelijk om de conversie
Conversie is namelijk de verhouding tussen de binnenkomende bezoekers en het aantal bezoekers dat daadwerkelijk iets op je site koopt/invult etc. Stel van elke 1000 bezoekers koopt er één je product. Dan heb je een conversie van 0,1%. Door de juiste analyse te doen en veel te testen, kun je dit makkelijk verhogen naar bijvoorbeeld 0,2%. Dat betekend al een verdubbeling van het aantal verkopen.